Natuurlijk kennen we het spreekwoord “wie het laatst graait, graait het best”. Maar was dit het geval op 29 september 2015, in de Makro te Groningen? Oordeel zelf.

Groothandel Makro heeft eind september een aantal dagacties, waarbij producten o.a. met 50% korting worden aangeboden. Lees altijd wel de kleine lettertjes, natuurlijk. Dat doen we: de folderaanbiedingen zijn uitgesloten van deze aanbieding, staat in de folder te lezen. Voor het gemak hebben we de bijna onleesbaar kleine lettertjes iets groter voor je afgedrukt. Kijk maar:

makro_folder

Bij het zien van de fruitaanbieding (“50% korting op alle fruit” – twee sterren, dus folderaanbiedingen uitgesloten) wordt onze eigen inhaligheidsimpuls getriggerd. Immers als het om smakelijk en gezond gaat, dan mag er best een keer lekker gegraaid worden. :)

En dan… de dag die je wist dat zou komen, 29 september.

Mooie bult fruit in de mand, naar de kassa, en dan blijkt dat de mango’s toch in de aanbieding waren. Dus geldt de dagaanbieding niet. Verwarring alom en dat is niet handig in een vrijemarkteconomie, die gekenmerkt zou moeten worden door transparantie. Zie de ‘A’ (van ‘aanbieding’) op onze factuur achteraan. Hadden we de folder niet goed gecontroleerd? Niet bij de hand, dus later maar checken.

mangoprijs

Ligt het verder aan ons of is 2,49 euro excl BTW (dus 2,64 euro incl BTW) per mango wel erg veel? Niet helemaal zeker, zo vaak kopen we ze ook niet. By the way, blijkbaar is deze aanbieding verder zo scherp doordacht dat we er in totaal 1 euro mee besparen.

Twee dingen te doen dus: de folder nogmaals bekijken en even bij de supermarkt checken wat de mango’s doen, afgezien van verleidelijk naar de klant kijken natuurlijk.

  1. Mango’s staan niet in de folder. Foutje dus van de Makro, lijkt het.
  2. Mango’s kosten zo’n 1,80 euro (Jumbo, AH) en dat is geen aanbieding. Wel zijn het mango’s van hetzelfde merk en/of dezelfde omvang/kwaliteit.

Gezien we vervelende principiële rechtvaardigheidsstrijders zijn, gaan we terug naar de Makro met constatering nummer 1.

Eerst is het nogal lang wachten bij de balie tot een dame ons te woord staat. Na een noeste analyse komt ze tot dezelfde conclusie als wij. Echter, ze zou de groente- en fruitspecialist er zelf nog even bij halen. Verder wachten en daar is hij met de verlossende verklaring: de mango’s zijn in de aanbieding en helaas, “niet alle aanbiedingen staan in de folder”. Wij hebben dit blijkbaar over het hoofd gezien.

Conclusies dus:

  • Noch het computersysteem, noch de medewerkers van de Makro kennen blijkbaar het verschil tussen folderaanbiedingen en overige aanbiedingen. De dagaanbiedingskorting zou uiteraard moeten gelden voor de mango’s, ze stonden niet in de folder en de kleine lettertjes zijn duidelijk. Maar alles wordt voor het gemak met een ‘A’ aangeduid en dat is het. Het zóu nog zo kunnen zijn dat de kleine lettertjes zelf niet kloppen en iemand heeft zitten slapen. Dan zouden die alsnog moeten worden aangepast in ‘folder- en overige aanbiedingen’.
  • De groente- en fruitspecialist kan bovendien met droge ogen beweren dat de aanbiedingsprijs van een mango 2,64 euro incl BTW is. Na deze bewering stoof hij weg in zijn Maserati, wat de nodige argwaan bij ons wekte. Grapje.

Maar serieus: toevallig waren enige tijd daarop de mango’s bij zowel Jumbo als Makro in de (echte) aanbieding. Zie de foto, genomen in dezelfde Makro. De prijs bij de Jumbo was trouwens vergelijkbaar.

m-aanbieding

Als het al op deze manier fout kan gaan met zowel het computersysteem als de medewerkers, dan mogen we vrezen voor de makro-economische vooruitzichten van deze verder vast sympathieke groothandel. Want stel dat het niet over mango’s gaat, maar over duurdere artikelen zoals TV’s, warmtepompdrogers of opblaasolifanten? Trek verder je eigen conclusies.

 

 

Zegt u het eens!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt de volgende HTML-tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>